Slimmer werken met Artificiële intelligentie (AI)

Het zou gemakkelijk zijn om een AI tool in te zetten om een artikel te schrijven over AI. AI is gebaseerd op taalmodellen en is goed in het schrijven van teksten. Ik besluit dit artikel te schrijven zonder hulp van AI en louter te baseren op mijn eigen kennis en kunde, omdat het anders weinig toegevoegde waarde heeft. Dan kan de lezer ook zelf AI vragen om een artikel. Toe nu toe las ik een boek als ik meer wilde weten over een bepaald onderwerp of gebruikte ik Google om het web af te speuren naar antwoorden. Dat beviel altijd goed en samen met mijn vrouw heb ik aardig wat boeken verzameld en dit geeft ons huis en studeerkamer een gezellige sfeer. Ik vind het heerlijk om een boek te lezen. Vooral als het buiten guur en koud is en de kachel brand. Kopje koffie erbij. Het lukt mij om dan helemaal op te gaan in een boek en hou dat uren vol. Kennelijk ben ik zo gevormd in een onderwijssysteem dat zo aan kennisoverdracht deed. Je las boeken en docenten gaven extra uitleg om de stof te kunnen begrijpen. Je deed vervolgens een toets en dan had je bewezen de kennis te hebben opgedaan. In het wetenschappelijk onderwijs werd je ook nog getraind in het doen van onderzoek en kritisch denken. Op zich een bewezen formule waardoor hele generaties top prestaties hebben geleverd.

Al sinds de oertijd hebben mensen hulpmiddelen gebruikt om efficiënter en effectiever te werken. De mensheid is gedreven om de opbrengsten van elk voortbrengingsproces te verhogen. Vaak uit eigenbelang, maar we zijn sociale wezens en dus ook voor anderen. Harari weet dat goed te verwoorden in zijn boeken: Sapiens, Homo Deus en 21 lessen voor de 21ste eeuw . We zijn steeds bezig om onszelf zo te organiseren dat ieder lid van de groep zo optimaal mogelijk bijdraagt aan het gezamenlijke doel. Zonder de hele menselijke geschiedenis hier uiteen te zetten, beperk ik mij tot mijn eigen ervaring. Als jongen van 18 in de begin jaren 90  heb ik de opkomst van de personal computer meegemaakt en daarmee ook de opkomst van Microsoft. Ik ben er echt mee opgegroeid en met elke windowsversie verder geupgraded. Had ik toen maar aandelen gekocht. Vanaf die tijd is het proces in een enorme versnelling geraakt. De mensheid vond steeds meer hulpmiddelen uit die het leven gemakkelijker en aangenamer hebben gemaakt. Daar bovenop steeg de productiviteit van de gemiddelde werknemer enorm. Ik zie Artifical intelligence ook als zo’n hulpmiddel.

We staan nog aan het begin van de mogelijkheden van AI. Mijn kinderen waren eerder met AI bezig dan ik. Al heel snel ontdekte zij de mogelijkheden van AI bij het vooral vergemakkelijken van hun schoolcarrière. Deze generatie leert heel anders. Eerst doen en dan kijken of het werkt. Trail en errror. Eventueel nog een filmpje kijken op een social media kanaal of het vragen aan iemand die al een stapje verder is. Boeken worden nauwelijks nog gelezen en de concentratiespanne is dramatisch gedaald. Het schoolsysteem is nog niet mee veranderd en lijkt vooral bezig met een achterhoede gevecht om de AI boefjes te ontmaskeren. Ik lees nu een boek om mijn vaardigheden in het prompten te verbeteren, omdat ik in een ander boek heb gelezen dat dit een belangrijke vaardigheid is in het AI tijdperk. Hilariteit alom in ons gezin. Hoe kan die vader zo ouderwets zijn. Ik kan het echter niet helpen, omdat mijn systeem een boek bestelt als ik iets wil weten. Dat gedoe met trail en error is in mijn ogen niet efficiënt en effectief. Natuurlijk wel indien er echt sprake is van innovatie. Daarnaast helpt Google met reviews mij om het beste boek te kiezen. Succes verzekerd. Overigens niet altijd. Mijn huidige boek heeft 92 pagina’s nodig om echt waarde te gaan toevoegen.

Ondanks dat we nog aan het begin staan van het AI mogelijkheden zijn er al verschillende spectaculaire toepassingen, waarbij het begrip hulpmiddel een understatement is. Zoals vaak is één van de eerste toepassingen op het slagveld te vinden. Drones die met behulp van AI zelfstandig hun doel kunnen vinden en vernietigen. Je kunt het bijna live volgen op Youtube. Door de gelijktijdige opkomst van kwantum computing is de rekenkracht enorm toegenomen. Dit maakt dat AI toepassingen in het onderzoek naar nieuwe medicijnen tot grote doorbraken gaan komen. Ook kunnen ze artsen helpen om diagnoses te stellen. Een AI tool is al geslaagd voor het examen van de artsenopleiding. Een AI is beperkt tot de kennis die het heeft opgedaan in het leerproces. Voor veel toepassingen is het internet de bron. Helaas ook de minder professionele websites. De tools kunnen snel door duizenden webpagina’s lezen en deze kennis gebruiken in hun antwoorden. Een mens kan dit nooit evenaren. Het is echter wel beperkt tot de informatie die beschikbaar is voor AI. Veel kennis is niet toegankelijk, omdat er voor moet worden betaald en achter een inlog zit. Deze kennis wordt nog niet meegenomen. Tevens is veel bedrijfsinformatie intellectueel eigendom en ook niet vrij beschikbaar. Dat maakt het ook lastig AI toe te passen in bedrijven en organisaties. Op het moment dat informatie wordt gedeeld met een AI, kan het ook verder worden verspreid buiten de organisatie. Daarmee wordt dan onbedoeld informatie gedeeld zonder toestemming van de organisatie.

Bij mijn werk voor de Kamer van koophandel maken we gebruik van Azure en office 365 met Co-pilot. Tevens ben ik lid van de AI community. Met Azure kunnen we een besloten omgeving maken. De informatie is dan wel beschikbaar voor AI toepassingen, maar wordt niet gedeeld met het internet. Ons innovatielab experimenteert volop met AI toepassingen. Zo biedt de informatie van de kennisbank in combinatie met AI een handig hulpmiddel om snel antwoord te kunnen geven op complexe vragen. Tevens is er een test gedaan met vragen aan het handelsregister. Het staat nog in de kinderschoenen, maar kan straks in combinatie met de AI agent toepassing klanten snel te voorzien van de juiste antwoorden. Ook hebben we een proof of concept uitgevoerd met een AI tool die privacygevoelige data kan afplakken in Aktes. Deze aktes worden verstrekt aan klanten en daarbij is voorzichtigheid geboden omdat mogelijk ook privacygevoelige data wordt gedeeld met gebruikers. Dat zou leiden tot datalekken. Al tijdens de PoC was de AI tool even nauwkeurig als een medewerker. Zorgvuldigheid is belangrijk bij het implementeren van dergelijke nieuwe technologie. AI kan dermate complex zijn, dat het niet duidelijk is hoe het systeem werkt. Het is geen kwestie van het programmeren van businessrules die je later kunt controleren om oorzaken van onjuiste verstrekte informatie te vinden. Bij AI kan het voorkomen dat achteraf niet meer is vast te stellen hoe de tool tot het antwoord is gekomen. Het is zelfs mogelijk dat de tool een fout antwoord heeft bedacht. Dit soort kinderziektes moeten eerst worden opgelost voordat AI breed kan worden ingezet. In de VS zijn al de eerste callcenter medewerkers vervangen door AI agents. In Nederland wordt meer gereguleerd waardoor wij qua toepassing achter lopen. AI kan ook helpen om simpele, arbeidsintensieve en geestdodende werkzaamheden te automatiseren. Door bepaalde taken te laten uitvoeren door AI tools kunnen procesverbeteringen worden bereikt. Dit maakt organisaties productiever en verlost collega’s van eentonig werk.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik AI tot nu toe vooral inzet als geavanceerde zoekmachine en hulp bij het gebruiken van bepaalde tools. Je ziet dat veel applicaties nieuwe functies krijgen op basis van AI. Denk aan een CRM applicatie die een gepersonaliseerde email kan maken. Dan is goed kunnen prompten erg handig. Door meer informatie toe te voegen in de vraag, krijg je een beter antwoord dat meer geschikt is voor het doel waarvoor je de informatie gebruikt. Om de essentie van een bepaalde wet te achterhalen en te begrijpen welke verandering er moet worden doorgevoerd om aan de wet te voldoen zijn AI tools bijvoorbeeld erg handig. Alle wetteksten zijn openbaar en dus toegankelijk voor AI tooling. De KVK is een uitvoeringsorganisatie waarbij wetten moeten worden uitgevoerd. AI kan hier prima bij helpen. Dit naast de behulpzame en deskundige collega’s van juridische zaken. AI is voorlopig nog een assistent en dit moet wat mij betreft ook zo blijven. Zelfs als je AI combineert met robottechnologie, dan is die robot nog steeds een assistent die in opdracht werkt. Dan kan die robot bijvoorbeeld prima een muur metselen, maar wel op basis van een architectuurtekening. Mogelijk heeft die architect ook een AI tool als assistent, want creativiteit is ook een toepassingsgebied van AI. Ik ben zelf bezig met een opleiding tot kunstschilder. Dit als hobby en niet om van te leven. AI tools kunnen in de stijl van beroemde kunstschilders de mooiste werken maken. Het ziet er echt kunstzinnig uit en bevat een zekere schoonheid. Toch mist het bezieling en een echt schilderij is een soort handschrift van de schilder. Je voelt de penseelstreken op het doek. Mogelijk kan een robot dat nabootsen, maar wil je een kunstmatig product aan de muur hangen. Ik zou kiezen voor echtheid. De ontwikkelingen gaan snel en zijn onvoorspelbaar. AI gaat de mens overtreffen in intelligentie. Het wordt een zichzelf verbeterend proces dat oneindig kan doorgaan en zichzelf kan dupliceren. Ik vind de toekomst van AI niet beangstigend en het is vooral belangrijk dat de mensheid aan het stuur blijft staan. De AI als assistent en niet in the lead. AI systemen zijn niet zelfdenkend, maar gericht op het volgen van instructies en leerprocessen. AI moet worden aangestuurd, gecontroleerd en zo nodig bijgestuurd. Daar zijn toch echt nog mensen voor nodig en tegelijkertijd zal AI steeds meer taken kunnen uitvoeren. Gelukkig heb ik al een hobby.  

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.